The development and testing of a railway track inspection system for track maintenance การพัฒนาและทดสอบระบบตรวจสอบทางรถไฟสำหรับงานซ่อมบำรุงทาง

Kortham Sathirakul

Abstract


          ระบบตรวจสภาพทางรถไฟสำหรับงานซ่อมบำรุงทางที่กรมวิทยาศาสตร์บริการได้วิจัยพัฒนาขึ้นประกอบด้วย 2 ส่วนหลัก คือ 1) ส่วนการขับเคลื่อนไปตามทางรถไฟ ซึ่งใช้พลังงานไฟฟ้าซึ่งในการขับเคลื่อนตัวรถ มีสมรรถนะที่เหมาะสมกับสภาพการใช้งานจริง น้ำหนักเบา และสามารถใช้งานด้วยคนคนเดียวได้ และ 2) ส่วนการตรวจและบันทึกสภาพทาง ที่มีความเร็ว และความคมชัดของการบันทึกภาพสภาพทางได้อย่างเหมาะสม ตรงตามความต้องการของผู้ปฏิบัติงานตรวจสภาพทาง ทั้ง 2 ส่วนนี้ได้รับการออกแบบพัฒนาให้มีโครงสร้างและระบบการทำงานง่าย ไม่ซับซ้อน ใช้วัสดุอุปกรณ์ที่สามารถจัดหาได้ภายในประเทศ เพื่อให้สามารถผลิตขึ้นใช้งานได้ในต้นทุนที่ต่ำ

         ต้นแบบระบบตรวจสภาพทางรถไฟสำหรับงานซ่อมบำรุงทางที่สร้างขึ้น ได้นำไปทดสอบในทางรถไฟที่จำลองขึ้นที่มีลักษณะใกล้เคียงกับสภาพการทำงานจริง เพื่อทำการเก็บข้อมูลการทำงานของระบบ เพื่อการปรับปรุงแก้ไขให้ระบบสามารถทำงานได้อย่างสมบูรณ์เหมาะสมกับการใช้งานจริง และจะได้นำไปใช้งานในการตรวจสภาพทางรถไฟจริงเพื่อให้ทางรถไฟได้รับการตรวจสอบบำรุงรักษาให้มีสภาพที่ปลอดภัยในการให้บริการเดินรถแก่ประชาชนอย่างปลอดภัยและสะดวกสบายต่อไป

 

The development and testing of a railway track inspection system for track maintenance        

           The railway-track inspection system for track maintenance being developed in this research project consists of 2 sub-systems, namely 1) railway-track locomotion sub-system, consuming electric energy to propel itself along the track for the inspection operation, with light gross weight, operated by one person, and 2) railway-track inspection and data recording sub-system with high-speed and high-resolution image capturing capability in order to suit the requirements of railway-track inspectors’ operations. These 2 parts were researched, designed and developed such that the railway-track inspection system had simple construction and operation, and could be built with locally available supplied parts and equipments, leading to low manufacturing costs.

                A prototype of the system was built and tested on a mock-up test track simulating a real operation. The test results were used for later improvements of the system to yield an appropriate performance for real railway-track inspection operation. The prototype had been planned to be tested on a real track in a real field operation in a near future. This developed system had been expected to put into real inspection and maintenance service of the railway operators to help ensuring safe tracks for railway passengers safety and comfort.


Keywords


Railway-track inspection; Track maintenance; Railway-track vehicle; ทางรถไฟ; การตรวจสภาพทางรถไฟ; รถขับเคลื่อนตัวยสอยางใช้พลังงานไฟฟ้า

Full Text:

PDF Remote

References


นคร จันทศร. ช่างรถไฟ ความรู้ทั่วไปด้านวิศวกรรมรถไฟ. พิมพ์ครั้งที่ 2. โครงการพัฒนาระบบขนส่งทางรางและอุตสาหกรรมที่เกี่ยวเนื่องของประเทศไทย สำนักงานวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีแห่งชาติ กระทรวงวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. พฤษภาคม 2555. 338 หน้า.

เจน บุญซื่อ. ความรู้เบื้องต้นวิศวกรรมรถไฟ. พิมพ์ครั้งที่ 1. การรถไฟแห่งประเทศไทย. ห้างหุ้นส่วนจำกัด แผงไทย. 2554. 122 หน้า.

การรถไฟแห่งประเทศไทย. ข้อบังคับและระเบียบการเดินรถ พ.ศ.2549. ห้างหุ้นส่วนจำกัด แผงไทย. 2549. 338 หน้า.

Department of Defense, United States of America, “Unified Facilities Criteria (UFC): Railroad Track Maintenance & Safety Standards”, UFC 4-860-03, February 13th, 2008. [online]. [viewed 5 June 2014]. Available from : http://www.wbdg.org/ccb/DOD/UFC/ufc_4_860_03.pdf

Innotrack, “D4.4.1- Rail Inspection Technologies”, TIP5-CT-2006-031415, University of Birmingham, UK, 2008. [online]. [viewed 5 June 2014]. Available from : http://www.innotrack.net/IMG/pdf/d441.pdf

Barragan, A., Cembrero, P., Caceres, N., and Schubert, F., “D2.1 Report on railway inspection and monitoring techniques- Analysis of different approaches”, ACEM-Rail, 2011. [online]. [viewed 5 June 2014]. Available from : http://www.acem-rail.eu/documents.html

Sawadisavi, S. V., et al., “Machine-Vision Inspection of Railroad Track”, University of Illinois at Urbana-Champaign, November 2008. [online]. [viewed 5 June 2014]. Available from : http://ict.uiuc.edu/railroad/CEE/pdf/Events/TRB09/Sawadisavi%20TRB%20Paper.pdf

Berry, A., et al., “High Speed Video Inspection of Joint Bars Using Advanced Image Collection and Processing Techniques”, Proceedings of the 2008 World Congress on Railway Research, Seoul, Korea, 2008. [online]. [viewed 5 June 2014]. Available from : http://www.uic.org/cdrom/2008/11_wcrr2008/pdf/I.3.1.3.2.pdf

Hsieh, H. Y., Chen, N., and Liao, C. L., “Visual Recognition System of Elastic Rail Clips for Mass Rapid Transit Systems”, JRC/ICE 2007-40080, Proceedings of the ASME/IEEE Joint Rail Conference & Internal Combustion Engine Spring Technical Conference, Pueblo, Colorado, USA, 2007, pp. 319-325

Resendiz, E., Hart, J. M., and Ahuja, N., “Automated Visual Inspection of Railroad Tracks”, IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, Vol. 14, No. 2, June 2013, pp. 751-760.

Sathirakul, K., Suratisak, S., Borsub, J., and Praeknokkeaw, S., “The Development of Railway Track Inspection System for Track Maintenance”, the 6th Thailand Rail Academic Symposium 2019 (TRAS 2019), November 21 – 22, 2019, Mahidol University, Bangkok, Thailand.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.